Vrijwilligerswerk

18 maart 2017 - Samrong, Cambodja

De afgelopen 5 dagen, van maandag t/m vrijdag, hebben we lesgegegeven op de Greenway school. Deze school is opgezet door de Greenlion, dat is een organisatie voor vrijwilligerswerk. Alle lokalen zijn gebouwd door vrijwilligers, er worden er nu zelfs nog nieuwe bij gebouwd omdat er steeds meer kinderen naar de school komen. Op deze school wordt alleen engelse les gegeven en het is dus nog
extra buiten de normale primary school om. De kinderen hoeven er niet voor te betalen en dus werken er alleen vrijwilligers. De kinderen die er komen zijn dan ook allemaal arm, omdat het hele dorp waar we zaten vrij arm was. Er wordt lesgegeven op verschillende levels en het wordt niet verdeeld in leeftijd. Ik had level 'beginners' en die waren van 7-13 jaar oud. Ik gaf samen met Megan les, dat is een Amerikaans meisje die hier al voor de tweede keer is. En ze blijft hier ook voor twee maanden. Ze was heel erg goed in les geven en het was heel leuk om samen met haar les te geven. De kinderen waren ook allemaal heel erg leuk en lief. Ze waren heel druk maar wel heel grappig. In de ochtend, van 8-11 uur, waren er 12 kinderen. En in de middag, van 2-5 uur, waren er 18 kinderen. Ze konden nog niet zo heel goed engels, maar ik kon wel een beetje met ze communiceren. En in de pauzes ging ik dan ook altijd mee spelen. Op vrijdag hadden ze een test, dat hebben ze elke week, en daarna met de hele school een heel groot water gevecht ('s ochtends en 's middags). Dat was echt geweldig!
Ik vond het les geven echt fantastisch en ik ga de kinderen ook echt missen.

1. Carla:
    18 maart 2017
    Hello Cato, weer een leuke nieuwe ervaring dus met de schoolkinderen, hartstikke fijn.
    Als je het lesgeven gaat missen, t.z.t. terug in Nederland, dan is hier nog een klant voor Engelse les because I speak it not very well.....
    Goede reis verder, liefs, Carla.
  2. Anouk:
    Haai Cato!
    Dat klinkt allemaal erg indrukwekkend!
    Het ziet er allemaal super cool uit!
    Heb je het naar je zin? :)
    Super leuk en mogen er nog vele dagen komen!
    Knuf Anouk
  3. Oma enOpa:
    19 maart 2017
    Geweldig, wat een interessante verhalen. Waren we toch maar met je meegegaan.
    Goed te lezen dat Nederland weer een onderwijzeres erbij heeft.
    Wat doen de mensen daar, allemaal boeren ? Heb je ook contact met hun ? , hoe reageren ze op jullie ?
    We wachten op jouw volgende verhalen en dikke knuffels .
  4. Marie-José:
    Hoi Cato
    Wat een leuke ervaringen allemaal, ik volg het met veel plezier!
    Liefs, Marie-Jose
  5. Cato Bijlmakers:
    28 maart 2017
    Hoi opa en oma, ja bijna iedereen werkt hier in de landbouw. Maar behalve de school kinderen hadden we niet echt contact met andere locals. Ze reageren allemaal heel enthousiast, we liepen een rondje door het dorp en iedereen zwaait en roept 'hello barang!' Barang betekent westerse vriend.
    Veel knuffels terug!

En Carla, we leerde de kinderen de kleuren en dingen zoals jump rope en train. Ik denk niet dat ik je dat nog hoef te leren toch? ;)