the real Cambodia experience

28 maart 2017 - Krong Preah Sihanouk, Cambodja

Afgelopen week hebben we het weer lekker druk gehad! Het weekend zijn we weer in Siem Reap geweest. En heel toevallig had ik vrijdag contact gehad met een vriendin van mij van de middelbare school: Miek. En het bleek dat zij de zelfde dag als mij aan kwam in Siem Reap! Ik wist wel dat ze in Azië aan het rondreizen is, maar dit was wel heel toevallig! Zaterdag heb ik met Miek en Sofie (een vriendin waar ze samen mee reist) avond gegeten en naar de night market geweest. Dat was heel gezellig!
In Siem Reap verbleven we weer in hetzelfde guesthouse als de eerste dagen. We zijn naar het Tonlé Sap meer geweest, daar hebben we een boot tocht gedaan. We voeren of vaarde eerst tussen mangrove bossen door op de rivier. En daarna kwamen we op het meer zelf daar zijn we in een floating village geweest. Dat was heel gaaf, er was ook een school, een kerk, een restaurant en een winkel! Het begon ook een beetje te stormen en het meer is zo groot dat het open zee lijkt, dat was leuk! Na de boottocht zijn we naar Angkor Wat gegaan om de zonsondergang te zien. Maar we stonden aan de verkeerde kant waardoor de zon niet achter Angkor Wat onder ging, maar het was nog steeds een hele mooie zonsondergang.
De dag erna zijn we om 04:30 opgehaald door een tuk-tuk om naar Angkor Wat te gaan. We wilden namelijk de zonsopkomst zien, omdat dat super mooi is maar ook omdat het eqinox (ofzoiets) was en dan zou de zon precies achter de middelste toren staan. Helaas was het te bewolkt, er waren geen mooie kleuren en we zagen de zon ook niet achter de toren. Maar het was nog steeds heel leuk om daar al zo vroeg te zijn! We hebben een paar uur in Angkor Wat gelopen, we zijn ook in de hoogste toren geweest. Het was heel erg indrukwekkend. Daarna bracht de tuk-tuk ons naar Angkor Thom, dat is een tempel complex een eindje verder op. Hier hebben we drie tempels gezien waaronder de Bayon tempel, die heeft 54 torens waarop 4 gezichten zitten die in de 4 windrichtingen kijken. We hebben tussendoor even gelunched en zijn toen naar Ta Phrom gegaan, ook een tempel complex. Deze tempels zijn bekend doordat daar een scène uit de film Tomb Raider met Angelina Jolie is opgenomen. Ik vond deze tempels eigenlijk het mooist wat er groeide 500-600 jaar oude bomen dwars door de tempels heen. En er lagen een heleboel brokstukken van de tempels doordat de bomen er door heen waren gebroken. Het was heel sprookjesachtig.
De dag daarna zijn we naar Phnom Penh gegaan met een bus, dit duurde ongeveer 6,5 uur. Phnom Penh was wel even wennen, het is heel chaotisch en druk. En we zijn heel vaak gewaarschuwd om goed op onze spullen te passen en bij ons te houden. In Siem Reap en al helemaal in Samraong was het veel relaxter en voelde ik me altijd veilig. Maar toen we eenmaal in Phnom Penh gewend waren, bleek het toch een leuke stad. Met een mooie boulevard langs de Tonlé Sap rivier en de Mekong.
We hadden twee hele dagen en twee halve dagen in Phnom Penh. We zijn de eerste dag naar één van de grootste Killing Fields geweest en naar een museum dat in de rode Khmer tijd een gevangenis was. Dit was allemaal wel heel heftig, maar wel interessant en belangrijk om te weten wat dit land nog zo kort geleden allemaal heeft mee gemaakt. Het is heel raar om te bedenken dat dit ongeveer 30 jaar geleden is gebeurd, maar je helemaal niets aan de mensen merkt.
De dag daarna zijn we naar het Royal Palace geweest. De tour guide vertelde dat de koninklijke familie daar nog steeds woont, maar wel in een deel waar wij niet mochten komen. De zilverpagode is daar ook, het is een pagode met een zilveren vloer, erg mooi. We zijn daarna naar het nationaal museum gegaan. Die was vrij klein maar met een hele mooie tuin en hele oude boeddhistische beelden.
Het was een week vol met highlights!

1. Irene:
    28 maart 2017
    Leuk om zo te lezen. Je had al veel verteld via skype en app en dit verhaal zet het mooi op een rijtje.
    Goeden reis, xxxxmama
  2. Ellis:
    28 maart 2017
    Hoi Cato, ik liep een beetje achter en heb zodoende net je laatste reisverhalen achter elkaar gelezen. Ik waan me nu lekker een beetje in Azië ;-)
    Ben je nu nog in Pnom Penh of alweer ergens anders? En wanneer ging je ook weer naar Thailand?
    Superleuk dat je ons op deze manier op de hoogte houdt. Het klinkt ook allemaal heel gezellig met het reisgezelschap.
    Nou, veel plezier nog en hopelijk tot gauw weer een verhaal!
    Liefs,
    Ellis
  3. Marian:
    28 maart 2017
    Wat een indrukken weer ... en zo afwisselend allemaal . Jammer van de zonsondergang en zonsopkomst . Misschien ergens anders op een mooi plekje nog een herkansing ?
    Veel plezier .
    Liefs Marian.
  4. Cato Bijlmakers:
    29 maart 2017
    Ja ik snap dat het af en toe moeilijk te volgen is vanaf daar mama!
    Ellis: super leuk, ik ga ook gauw foto's er op zetten! Ik zit nu in Sihanoukville in het zuiden. En vrijdag ga ik alweer naar Thailand.
  5. Carla:
    30 maart 2017
    Prachtige ervaringen weer Cato en door de foto's kijk ik lekker even "over je schouder mee". Wauw die indrukwekkende bomen bij de tempels, wat een kracht van de natuur.
    Goede reis naar Thailand, op naar meer reis- en ontdekplezier. Dikke knuffel, Carla.