Het goede leven

15 maart 2017 - Krong Battambang, Cambodja

Woensdag middag zijn we aangekomen in Samraong, in het vrijwilligershuis. Er zijn iets van 25 vrijwilligers, vooral veel mensen uit Denemarken. In Samraong zit het hoofdgebouw van de organisatie in Cambodja, hier zijn de meeste projecten en dus ook de meeste mensen. Op het terrein woont ook een familie, zij maken schoon en koken. We krijgen drie keer per dag eenwarme maaltijd endan eten we met zijn allen. Ik lig op een kamer met een meise uit Noorwegen, een meisje uit Duitsland en Maaike. Het vrijwiligershuis is erg gezellig. Maar de omgeving is iets saaier. Het is een klein plattelands dorpje en er is dan ook geen één toerist te zien. Het is wel mooi en bijzonder om hier te zijn, omdat we echt tussen de locals zitten. We zijn gaan rondlopen in het dorpje en met een soort trekker waarachter een kar hing hebben we door de omgeving rondgereden. Verder hebben we taal, cultuur en kook lessen gehad en hebben we gepraat met een monnik. 'Khnom mo pee Hollang' Is ik kom uit Nederland. ;)

Vrijdag zijn Maaike, Iva, Man Yin en ik met de taxi naar Batambang gegaan. We hadden daar een hotel met zwembad geboekt. Zaterdag zijn we met de bamboe trein geweest, dat is een heel.klein karretje van bamboe gemaakt. Vroeger werd er op een normaal trein spoor bamboe mee vervoert. Nu is het eigenlijk alleen nog voor toeristen en rijden er ook geen treinen meer op het spoor. Het was super leuk en we gingen echt snel.
We hadden een tuk-tuk voor de hele dag gehuurd en hij nam hele mooie routes. Langs een lotusfarm, een hele oude brug, een mooie tempel en een boom vol met vleermuizen! Heel gaaf! Het was echt heerlijk om in een tuk-tuk met de wind in je haren en een ijsje het mooie Cambodja te zien.
Onze volgende bestemming was de Banan tempel hier was Emelie (het Canadese meisje dat nog steeds in Siem Reap zit) ook heen gekomen. We moesten eerst 358 traptredes op klimmen om bij de tempel te komen. Maar het was het zeker waard, want het was een heel mooi uitzicht boven maar vooral de tempels waren heel mooi!
Hierna zijn we naar Phnom Sampeau gegaan, dat is een berg waar de killing caves zijn. Maar ook een super mooi uitzicht, dat was echt prachtig. Met de groene rijstvelden, de mistige bergen, de drogere akkers en de bosjes van palm- en bananenbomen. Op de berg waren ook apen, het zijn wilde apen maar hangen daar wel alrijd rond omdat er eten te vinden is. Ze kwamen echt dicht bij. En er was ook een baby aapje!
Iets voor dat het ging schemeren zijn we naar beneden gegaan, daar zijn we op een terrasje gaan zitten met uitzicht op de batcave. De batcave was een heel groot gat in de Phnom Sampeau berg. En toen het begon te schemeren kwamen de vleermuizen in één grote stroom naar buiten. Het waren 6 miljoen vleermuizen en het duurde 45 minuten!
Zondag zijn we weer terug naar Samraong gegaan. We waren net op tijd terug om mee te gaan naar een feest van een oom van één van leraren op de greenway school. Het was een groot feest met iets van 200 mensen dus wij konden er ook nog wel bij! Het feest was om die oom te zegenen dat hij nog lang leeft ofzoiets. Het was in ieder geval gezellig!

1. Carla:
    15 maart 2017
    Hey batgirl, wat een fantastische ervaring is zo'n reis.Zuig het allemaal in je op en geniet je
    te pletter. Liefs, Gert-Jan.
  2. Carla:
    15 maart 2017
    Oh, dat wil ik ook: 6 miljoen vleermuizen zien, wat zal dat overweldigend geweest zijn!
    Verder ook weer mooie en leuke dingen gezien en gedaan, heerlijk voor je.
    Wat deed je trouwens met die hamer, beitel en steen bij de kunstenaars? Zal ik je opgeven voor mijn beeldhouwles? Veel verder genietplezier, dikke knuffel, Carla.
  3. Cato Bijlmakers:
    19 maart 2017
    Hoi Carla en Gert-Jan,
    Genieten doe ik zeker!
    Ik mocht een stukje helpen de zeepsteen te bewerken, was wel lastig! Ik weet alleen niet waarom die foto hier staat, want dat was alweer vorige week ;)
  4. Oma enOpa:
    1 april 2017
    Hallo Cato'

Het is niet bij te houden, jouw activiteiten.
    Geweldig om mee te mogen genieten met jou. We hopen dat Thailand ook zo goed zal bevallen, maar jou kennende zal dat best goed komen
    We kijken uit naar jouw volgende berichten Oma en Opa.