Laatste week in Bangkok

6 mei 2017 - Wageningen, Nederland

Zaterdagochtend ben ik naar Bangkok gegaan, dit was nog wel een lange reis van 5 uur. Het programma was nu helemaal afgelopen. 'S middags ontmoette ik Maaike en twee andere meisjes, die ik ook kende uit Singburi, weer bij ons hotel. Zij waren afgelopen week in het zuiden geweest bij het strand. 'S avonds hebben we met zijn vieren ergens avond gegeten en toen kwamen we nog twee meisjes tegen, die we ook weer kenden uit Singburi. Dus dat was heel erg gezellig!
Zondagochtend hebben we in de stad ontbeten en na het ontbijt hebben we de twee meisjes waarmee Maaike in het zuiden was geweest uitgezwaaid. Want zij gingen weer terug naar Singburi. Maaike en ik zijn naar de hop-on hop-off boot gegaan op de Chao Phra Ya river, die om en door Bangkok loopt. Er waren een heleboel piertjes om op en van de boot te stappen, en om het kwartier ongeveer kwam er een boot bij een pier. Je moest een ticket kopen voor de boot, en als je er af ging en er weer op moest je weer een nieuwe kopen. Maar een ticket was maar 15 bath, wat ongeveer 40 cent is. We hebben af en toen een tijdje op de boot gestaan en gewoon rond gevaren. Maar we zijn er ook een paar keer afgegaan, om te lunchen, naar chinatown te gaan, naar een asia market of om gewoon rond te lopen omdat het er mooi uitzag. 'S avonds hebben we avond gegeten met Stefanie, een Vlaams meisje waarmee we samen de cultuurweek hebben gedaan. Zij bleef ook voor een paar dagen in Bangkok en ging daarna door naar Bali. Na het avond eten zijn we met zijn drieën met een taxi naar een skybar gegaan. (Een restaurant en bar op het dak van een flatgebouw.) Het dak was de 58e verdieping! We hebben daar wat gedronken met een super mooi uitzicht over Bangkok heen. Dat was heel gaaf!
Maandag ben ik naar the Grand Palace gelopen. Dat waren een heleboel gebouwen (tempels en gebouwen waar de koninklijke familie leefde) op een enorm terrein met een muur er om heen. Sommige gebouwen kon je in, alle tempels en nog wat andere gebouwen, maar sommige gebouwen waren nog in gebruik, zoals een privé school voor de kinderen van de Thaise 'elite'. Het was heel erg mooi en ik heb er een hele tijd rondgelopen. Na dat ik the Grand Palace helemaal had gezien ben ik naar Wat Pho gelopen. Dat zijn meerdere tempels bij elkaar, hier was onder andere een enorme liggende boeddha. Je kon hier, net als in de meeste andere tempels, allemaal rituelen uitvoeren voor geluk of om je karma schoon te maken. Zoals drie keer op een gong slaan, of muntjes in twintig kommetjes doen, of met een koker met stokjes schudden en dan valt er één stokje uit waar iets op staat (in het Thais). Wat Pho was heel erg mooi, ik vond het misschien nog wel mooier dan the Grand Palace. Ik heb hier ook nog een hele tijd rond gelopen. Nadat ik alles had gezien ben ik met de hop-on hop-off boot terug gegaan naar het hotel. 'S avonds heb ik avond gegeten Maaike en Pam Vivi. Pam Vivi is een Thais meisje en ze woont en studeert in Bangkok. Maaike had haar het weekend er voor met het Thais nieuw jaar ontmoet. Dit was heel erg gezellig!
Dinsdag hebben Maaike en ik de laatste inkopen gedaan en hebben we nog rond gewandeld door Bangkok. Verder hebben we ingepakt, wat nog een hele klus was. 'S avonds hebben we onze laatste heerlijke Thaise maaltijd gehad. We zijn een beetje op tijd naar bed gegaan want de dag erna zijn we om 5:00 op gestaan. We hebben 's ochtends de laatste dingen ingepakt, uitgecheckt en we zijn nog even langs de supermarkt gegaan om wat eten te halen. Om 6:30 hebben we een taxi genomen naar het vliegveld. We zijn vroeg vertrokken omdat we uit ervaring wisten dat het heel erg kan verschelen hoe lang het duurt om Bangkok uit te komen. Deze keer stonden we maar heel even in de file waardoor we al om 7:15 op het vliegveld waren en pas om 12:00 vlogen. En het was ook helemaal niet druk op het vliegveld dus we hebben nog veel moeten wachten, maar dat was niet zo erg. Verder is de reis helemaal goed gegaan en na 11,5 uur vliegen stonden we weer veilig op Schiphol! Hier stonden papa, mama, Kim en Wessel mij op te wachten. En als verassing waren Ellis en Casper er ook! Het was heel erg leuk om hun allemaal weer te zien! Ik moest toen helaas wel afscheid nemen van Maaike, dat was wel heel gek. Maar we gaan elkaar zeker nog eens zien!

Ik ben nu al weer 1,5 week terug in Nederland, maar ik heb nu alweer zin om terug te gaan! Ik heb super veel mooie, leuke, bijzondere dingen mee gemaakt en gezien. En ook super veel leuke mensen ontmoet! Het was een geweldige reis!

1. Carla:
    6 mei 2017
    Lieve Cato, dank je wel voor al jouw enthousiaste verhalen! Het was heerlijk om te lezen en hartverwarmend, dat kwam vaak mooi uit op koude, grijze dagen hier.
    Geweldig zoveel ervaringen als jij hebt opgedaan en zoveel mensen je hebt leren kennen, prachtige basis om mee verder te gaan.
    Nu op naar een mooie toekomst in Nederland met een leuke opleiding en ongetwijfeld buitenland stages of nieuwe vakantiereizen, dat "reisvirus" zit nu vast en zeker in je bloed.
    Dikke zoen, Carla.
  2. Oma enOpa:
    9 mei 2017
    Geweldig Cato wat jij allemaal gezien en gedaan hebt. Met deze ervaringen kun je voorlopig vooruit, tot de volgende reis.
    Fijn dat we hebben mee kunnen genieten van al je indrukken. De Bangkok ervaringen brachten ons weer 30 jaar terug in de tijd toen we daar eveneens hebben rondgelopen en genoten.
    Nogmaals dank voor jouw mooie verslagen.
    We wensen dat je van alle opgedane ervaringen je hele leven profijt hebt.
    Tot binnenkort, Oma en Opa